Monday, November 29, 2010

lipas




Butiran Keterangan Haiwan
Famili Serangga

Nama Saintifik Periplaneta americana

Nama Tempatan Lipas tanah

Pengenalan Utama Bersayap,bersesungut & berwarna hitam

Lokasi Di tanah

Aktiviti Dan Kelakuan Mencari tempat yang sesuai untuk menjadikan habitat

Penerangan Tambahan 1.Akan terbang apabila diancam musuh.
2.Wujud pada zaman dinasour
3.Bentuk badan tidak berubah sejak dari zaman dulu lagi

Habitat Dalam tanah

Makanan Sampah sarap.








berikut la serba sikit profile cil lipas ni atau gemar ku panggilnya CIK LIP..
kenapa aku beria-ia ingin bercerita pasal CIK LIP NI?
ini adalah kerana ada satu cerita yang sangat dasyat telah berlaku hingga berjaya buat aku tergolek-golek sampai tak mampu nak bangun untuk beberapa minit..walalalala
ignore je la pasal CIK LIP tu..
sbb tak mampu bercerita di sini kerana sesungguhnya CIK LIP ni tada siapa pun yang suka padanya..apatah lagi bila CIK LIP ni berjaya meninggalkan perfume yang sangat "wangi" itu..

ni antara dialog2 kawan2 aku yg tak suke akan CIK LIP & PERFUMENYA
"eeeeuuuuu...lipas2...nyahkan dia dari sini..tak sudi aku nak melihat dia bergolek2,berlari dalam bilik aku ni"

"warghhhh(sambil menjerit dengan nyaringnya)lipas..geli2..geliiiiiiiiiiii..warghhhhhh(menjerit dgn nyaring lagi)sambil memegang apa yg sempat dicapai untuk membunuh makhluk kecil ni..."ish2...kecian2.

ginila nasib lipas ni ..
tapikan walau seburuk mana pun lipas ni,sebusuk mana lipas ni..ia tetap ciptaan ALLAH S.W.T..
ni nak senarai sikit fungsi CIK LIP ni kat muka bumi ni.
1.menyediakan makanan kepada pelbagai jenis burung dan makhluk2 kecil yg lain.
2.tolong petani kapas menggerogoti(apa maksud ayat ni ,aku pom tatau) hama tanpa merugikan tanaman.
3.membantu manusia mendesign reka bentuk robot.(waaaa..kagum tu..)

so,sape kate makhluk kecil ni tak de manfaat kat dunia ni.

kalau ternampak CIK LIP NI berterbangan atau merayap kat mane2..buat donno je..hua2..
tanpa mereka ,takde la makhluk yg ad kat dunia ni yang mampu buat aku tergolek2 gelak pada kawan aku semata-mata takut kat makhluk kecil ni..hehehehe..

0 orang tengoh nopak caktingcakting :