Sunday, February 28, 2010

a week at labour ward

1ST DAy
debar2 gak hatiku nk posting kat labor ward.dgr citer dr puan lecturer dan citer2 sal senior2 dulu yg posting kat labor ward cam menakutkan je..citer kane maki ngn staf la,dapat gelaran yg cambes jer..WALLPAPER..hoho..aku x dapat nk set kan aku punye mental dan fizikal la..huhu..tuhan je tau caner prasaan aku..moodok2 je..takut pom ad ag..balik je bilik..aku still ag terbau2 darah org pas besalin n bau ward sampai xleh nk tido..
2ND DAY
dah dapat adapt sket suasana kat LW.staff ok and byk mengajar.kitorang pum byk kene tnye..bepeluh gak nk menjawab..p dapat jwb ngan cemerlang..objctive posting kat LW assist delivery,n sumer2 la care pasal pre n post delivery and also care of newborn.tgk doctor suture episiotomy wound..huuu..ngeri and aku lak yg rase ngilu..bayangkan lah korang punye kat bawah kene jahit.bukan 1,2 jahitan p ad yg sampai 5,6 jahitan depends on brapa pnjng koyakan tu..sakitnye..
3RD DAY
hari yg malang lg dajal a aku rase.disaster.org nk branak ramai giler tim tu.ad staff yg cam sengal je..hari ke-3 ni buat hati n prasaan aku,,huhuhu..berderai..sedih siot..dah la asyik kene marah je pastu otg len pun kene marah gak..
4TH DAY
agk takut jgk nk pg ward..tkut sejarah semalam berlaku lagi tp alhamdulillah..nothing happen .mood ward ok n x se bizi hari semalam..
5TH DAY
hehe..ari aku dapat ambik baby yg baru lahir dr katil transfer g basinnet.staff ajar aku suction baby,kene lap kering2 baby spy x sjuk,tmbng berat baby,isi form n wat report.takut gak wey..anak org tu..silap buat,,mati lak ank org..
6TH DAY
last day at labor ward(LW).awal2 masuk keje dh kene sergah ngan staff suh present sal patient.adoyai..xpasal2 kn pass report..tp staff ni byk megajar aku n gengkawan.ari last pom aku kene ag assist lam meyambut baby baru lahir and aku dapat peluang potong placenta yg lbih tu..
DA CONCLUSION
sa far aku rase LW xla menggerunkan sperti yg org ckp sblum ni.kite cume pandai seswaikn diri and byk bertanya n oso tolong pe yg patut,yg mampu kite buat..xda la org myampah kat kite.
jugak posting kat labor ward ni buatkan aku insaf n lbih haragi pengobanan mak yg susah payah nk lahirkan kite and tanggung sakit yg amat tim nk kuarkan kite dr tmpat yg sempit agar kite dapat lihat dunia yg luas ni..
MAK..TERIMA KASIH ATAS SEGALA PENGOBANAN MAK AND XLUPE JGK KAT STAFF NURSE LABOR WARD YG SUDI BG ILMU PNGETAHUAN KAT KAMI BUDK BARU BLAJAR NI..=D

0 orang tengoh nopak caktingcakting :