Tuesday, March 8, 2011

pengajaran yg penting dlm hidup

perasaan hari ni sungguh tak menentu..

huhuhu..
dah hampir berminggu mood tak stabil.
asyik fikir assignmnet yang berpanjangan dan tak putus2..
ahh..biarkan dulu pasal masalh assignmnet yg memang sentiasa takmenentu tu plus ada campur tangan dari pihak ke-3 yg sentiasa gila kuasa nak handle semua pasal kerja2 assignment kitorang ni.hoh!!!

baik la..malas nk citer masalah tu.
mgu ni stat la assessment management aku kat ward10U.ward 10U is a special ward coz only for women who had gynae problem..
ok.malas nk repek lebih2.
ari ni(first day)kat 10U.aku ngah jaga kubikal assignmnet aku.
kat kubikal tgah macm kelam kabut sikit.rupa2nya.ada patient yang mengalami abortion.gestation 20week.(lbh kurang 5 bulan pregnancy, berat fetus plus minus 500 gm)
this patient complain ada bende nk kluar.and then staff nurse check..kepala fetus dah keluar.
aku saksi sendiri fetus yang tak cukup bulan keluar dr rahim ibunya.
YA ALLAH..sungguh aku tak sanggup nk tgok baby tu.kecik..sangat kecik.besar sikit dr tapak tangan kite ni..
aku bagi moral support kat patient ni.suruh dia ingat ALLAH bnyak2.
aku memang tak sanggup nk tgok.tp aku kene jd profesional.patient ni dah nangis2 dan dia cakap dia dpt rase baby dia gerak2 lagi.(memang baby ni gerak2 dan aku lihat sendiri jntung baby still lg berdegup)tapi tak boleh buat apa2 sebab baby ni memang tak dapat diselamatkan.lagipun fetus yg berusia 20 mgu memang tak dapat survive untuk hidup.paru2 dia tak matang lagi dan dr figure fetus ni..memang ada problems.time kuar badan fetus dh kebiru-biruan..kepala sedikit lonjong.akak staff nurse sendiri cakap fetus yg ad problem mase dlm kandungan ,ia sendiri akan gugur dr kandungan tu..

dan kesan kejadian ni pada aku..aku masih lagi terbayang2 akan kesakitan patient ni time doktor korek rahim patient ni bg mengeluarkan blood clot dan sisa2 placenta.kalu tak korek dan buang blood clot tu .. nanti mudah dapat jangkitan dan akan mengalami pendarahan yg lebih teruk...huhuhu..ngilu nye..sakit tuhan je yang tahu..

p/s:sesekali bau darah orng delived mecucuk2 kat hidung aku.ingt plak posting kat labor ward mase tahun 2 sem 2 dulu.nice experience for me coz xsemua orng dapat lihat proses yg sungguh menakjubkan ni dan buat aku sedar betapa susahnya mak kite nk kuarkan kite dr tmpat yang sempit(rahim) ke dunia yg indah ni..
mak,maafkan anakmu ini yg sungguh banyak dosa ..huhuhu

2 orang tengoh nopak caktingcakting :

  1. ecz emz said...

    i love this entry. bertuah leh tgk semua tu.. fuuh..

  2. Unknown said...

    ad hikmah msuk nursing ni wpon mula2 xbape nak jd misi..hehehe
    taking n caring n sharing be apart of the life..