Sunday, August 29, 2010

hargai la mereka selagi mereka bernafas


warga tua sampah masyarakat
hidup merempat,tak tentu hala..

lirik asal
warga tua teras masyarakat
penuh jasa,setia pada negara

perrghhh..bikin hati panas je ngn serba sedikit dengan lirik yg first tu kan.lirik tu aku dengar time kawan aku nyanyi.dia cakap dia dengar ada 2,3 budak junior zaman aku sekolah dulu nyanyi lagu tu..
kurang asam betol..

untuk 2miggu pertama posting ni,aku dengan ahli group aku posting kat ward geriatric seminggu dan kene posting kat nursing home selama seminggu..

dah 2,3 kali aku posting kat geriatric ward.kesian kat mereka.kebanyakan mereka ,tiada siapa pun yg datang melawat.kebanyakan mereka datang dr nursing home.bila sakit,mereka dihantar ke hospital.kebanyakan anak2 mereka ni berkerjaya dan ada yang menjawat jawatan tinggi seperti doktor,pensyarah.namun sebab kekangan kerja,anak2 mereka ni hantar kat nursing home.dah la hantar kat nursing home,nak jenguk mak ayah pun susah.apatah lagi bila ada yg admit kat hospital.ada tu langsung tak datang melawat.termenung la nenek2 dan atuk2 ni kat atas katil sambil menunggu sesiapa yg sudi menjaga meraka.kesian tau.

boleh kire je ,ada nenek2 dan atuk2 ni yg dijaga oleh ahli keluarga mereka ni.tp tu pon ada yg ala kadar je jaga.kadang tu ,sakit hati jugak tgok perangai anak2 yg cam kurang ajar .datang ke ward semata2 nak amik cap jari mak ayah untuk pindah geran tanah la,harta pusaka la.ada yg kurang ajar lagi,mak ayah mereka tak tutup mata lagi tapi dah gaduh2 adik beradik nak tuntut harta yang tak seberapa tu.luluh hati nenek ngan atuk ni.hampeh tol..

banyak kes yg tak sedap dipandang ,ada yg aku rase,wow..touchingnyer..ada pasangan atuk nenek yg romantik.ada 1 pesakit .dia perempuan ,umur lebih 80 tahun dah..yang setia jaga dia adalah suami dia.si isteri tak nampak si suami kat tepi katil,sanggup nak turun dari katil cari suaminya walaupun kaki tak kuat,jalan pun kene pimpim.nak tido pun si suami kene ada.kalau tak ada.maka ,tak tido la si isteri yg sakit ni.sekarang susah nak cari suami jg isteri yg sakit mahupun bile suami sakit,isteri jaga..(kes ni untuk pasangan warga emas..=p)

bile aku posting kat ward geriatric ni,banyak kesedaran aku pelajari.aku rasa,tanpa mak ayah,siapalah aku..
bile tgok keadaan pesakit kat ward,tak tergamak aku nak buat begitu kat parent aku.mintak dijauhkan aku dari perangai yg buruk ni.(tak hargai pengorbanan mak ayah)
pengalaman posting kat geriatric jugak buat aku berfikir,adakah aku bila dihari tua nanti,adakah aku juga bakal diabaikan seperti warga emas kat ward ni??


mak,ayah..maafkan anakmu ini kiranya ada tutur kata yg kurang sopan apatah lagi mengguris hati mak ayah..=0





0 orang tengoh nopak caktingcakting :