Sunday, May 8, 2011

i love loghat ganu kite

aku baru pah kelih pagelike I <3 Loghat GANU KITE...

admin ade tye pasal ce wi perkataan ganu hok klasik se,hok kite jarang2 dengor lening.

macang2 ayat ade..
ade buwi ayat belebah.
setok karong.ni maksud ye terkejut.
supik receng.jabe.padahal dlm bahasa standard plastik ..
ayat rundung rapok..haha..hok ning aku wase nok suke.bese mok2 wahi maroh ke anok2 sebab wahi ngat belari dalang umoh..mok bese wak tubik ayat gining
"nape nde lari rudung rapok dalang rumoh ni..rodang baru tau."
p/s: rodang membawa maksud merotan.

cotek arek.ayat yang nampok pe comey je.ia membawa maksud merata-rata.
kalu wak ayat pom comey je waseang..
"umoh dalang kg tu cotek atek.dok bersusun molek.supe ge kapong stinggan je"

kaatandang..haha..siyes ayat ning aku dok tahu maksud ye nape..tp ayat ni buleh diketegorikan sbagai bahasa pasor loghat teganu..lagi2 bahasa pasor lorat teganu:
- alabale
-alaparok
-asudoh
-stabaroh
-staram
-kaatanding

apa lagi yang boleh aku tulis bila berkaitan dengan ayat2 ganung ni.bile nok tulis je mesti ayat hok pelik2 xmuncul dalang pale aku ning.tapi bile cakak ngan orng2 ganu..laju je tubik ..lalalala

notakakijalanan:
saya bangge dibesarkan di negeri saya..=p

0 orang tengoh nopak caktingcakting :