Saturday, July 16, 2011

aku.JPJ Malaysia dan cacimakikakiayam

lesen memandu aku..wakakaka

lesen memandu.uikh..kalau cakap pasal lesen memandu ni ..dah tentu akan relate sekali dengan JPJ malaysia.
iye la JPJ malaysia bukan indonesia plak..adehh..

aku ada history gaduh dengan pegawai jpj yang jd pengawas time ujian memandu tu.
first time aku amek lesem memandu untuk kereta atau dalam golongan kelas D.
lepas je dari pagar sekolah memandu alih2 pegawai jpj tu suruh stop .
aku pelik la skit + cuak.aikh..aku dah ada buat salah ke?apa yang aku salah?

si pegawai jpj tu cakap kat aku
"kamu nampak tak ada 2 kon kat jalan tu.yang kamu pergi lalu jugak kenapa.tak tahu ke jalan ni tengah under construction.bla..bla..bla.."dengan nada tak leh blah maki aku.
(cinebi tol tok botak ni"kata hati aku")
 tahu la aku dah salah dalam undang2 memandu tu sebab salah masuk jalan yg under construction.lagipun aku tengok jalan tu ok je.jalan berturap tar cuma ada kon je 2 bijik kasi tahu jalan tu takleh guna.
(time tu aku tak tahu 2 bijik kon tanda jalan ditutup tak boleh guna.cikgu sekolah memandu tak bagi tau)

ok. alasan yang aku salah masuk jalan under construction tu
1- sebelum hari ujian ..selalu guna jalan yang side kiri.bila hari ujian.jalan side kiri tutup.
2-sepanjang aku pg belajar memandu kereta tu..cikgu tak ada bagi tau pun pasal 2 bijik kon tu.

sambung balik citer aku gaduh ngn pakcik botak.
mula2 aku argue la kenapa aku salah jalan.dan aku dah bagi alasan yang bernas untuk bantah kata2 pakcik botak tu.pakcik botak tak puas hati aku argue aku bantah cakap dia.dia angkut aku balik kemudian suruh aku masuk pejabat a.k.a bilik untuk pegawai2 jpj buat kerja time ujian memandu.then..pakcik botak tu tanya lagi aku kenapa aku tak puas hati kenapa dia failkan aku.aku lagi sekali bagi hujah2 aku yang menyatakan aku tak salah dengan apa yang aku lakukan.semua pegawai jpj yang dalam bilik tu pandang slek kat aku.(do i care!)
gaduh2 perang2 lawan hujah..akhirnya aku cakap "yela..yela..saya salah..encik betul" dan aku dah malas nak lawan cakap orang tua.tak pepasal dapat dosa lak kalau lawan cakap orang tua kan.

moral of the story:
walau kita anggap apa yang kita buat atau lakukan tu betul..tapi sesekali perlu jugak dengar pandangan orang lain apetah lagi orang tu lagi tua dari kita.
yep..aku mengaku time ni aku agak "keras kepala"  sikit dan hanya anggap apa yang aku buat tu aku betul(maklumla..jiwa muda..selalu tak fikir baik buruk dulu.huhuhu)
tapi pandangan orang muda tak boleh diperlekehkan jugak.jadi sama2 la respect antara muda dan tua.
sebelum aku balik..aku mintak maaf balik kat pakcik botak ni tp ada makcik jpj ni ingat aku nak pergi maki balik pakcik botak ni.
soryy la makcik ingat aku anak muda yang tak reti adab ke ?
bila dah salah kita kena mintak maaf bukan nak pergi maki balik.adoiyaa
jd jangan judge orng by luaran je.

p/s: sekolah memandu tu dekat dengan stadium sultan mizan zainal abidin.kejadian berlaku pada tahun 2008.stadium pun tak siap lagi masa tu.jadi jalan selalu bertukar2 dan under construction & renovation.tu pasal la aku confius time ujian memandu tu.huhuhu

===============================cerita 2==============================

lagi pasal ambil lesen .kali ni aku amek lesen motor kelas B2.
sebab aku malas nak pergi berlatih..bila ujian tu aku fail.fail part yang brek emergency dan 1 part lagi si pegawai jpj tu cakap aku tak paling kepala time kat beri laluan tu.jadi otometiknya aku fail sbb kononnya dah membahayakan pemandu lain..adoiiya..
tapi seingat aku aku dah telengkan kepala aku untuk bagi laluan tu.
wohaaa...
maybe pegawai jpj tu nampak aku cam teleng tak teleng kepala kot.
tapi aku tak puas hati dengan si pendek ni.(pegawai jpj ni pendek dan muda lagi)
taulah aku fail tapi tak payah la nak perli2 aku..
last aku sound kat pendek tu.."xpelah incik..pasni saya tak nak amek dah lesen"(sound versi perli)
hangin betol aku.

moral of the story:
yang perangai macam ni pun aku tak berapa nak berkenan.orng tak pandai,tak lulus.tak cantik ingat sukasuki bleh perli2.ingat dia sahaja yang betul.pandai.terrer dan pelbagai lagi.
apa ni macha??
salah ke orng fail?
dari kesalahan dan kesilapan yang dilakukan buatkan kita lagi makin berusaha nak perbetulkan diri.buat kita sedar tak semua benda yang kita buat tu semuanya betul dan tak de salah.
at least tak nak respect orng yang dah fail ni..dok diam sudah la.tak payah nak perli2.buat aku main meyampah lagi buat aku tambah dosa sendiri maki-maki kau yang sentiasa rasa diri tu betul dan yang terbaik.ingat muka ala2 baik perangai baik..tapi..faham2 je la sendiri.

notakakijalanan:
wah..kali ini aku tulis pasal apa yang aku tak puas hati  ngan pegawai JPJ ke?
pepepun..ni adalah sedikit hasil pengalaman hidup berdepan dengan orang2 yang semacam bagus dan bajet pandai.bila diatas..sentiasa lupa nak jenguk balik kat bawah.

p/s: aku tak puas hati dengan pegawai jpj yang mulut macam longkang tapi ramai lagi pegawai jpj yang baik hati .
ayat orang lame selalu sebut KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA.
ampun maaf andai kata aku memberikan tanggapan buruk pada orang2 yang berkenaan.aku hanyalah insan yang tak lari dari ketidakpuasan hati bila tengok benda yang menyakitkan hati aku.
peace yaa..








2 orang tengoh nopak caktingcakting :

  1. lizz said...

    pada aku, dari apa yg ko cite ni senang je. bukan semua manusia reti kawal mulut tuh.hahahaha. pakcik JPJ ni tua2 biasanya n diorang selalu rasa besar sebab jawatan diorang. please lah.opssss

  2. Unknown said...

    lizz:
    dan juga xsemua manusia ni reti jaga budi bahasa..tahu pandang rendah kat orng yg sedia rendah..miahaha.
    opsss..=p