Sunday, July 3, 2011

nilai kematangan anda

warghhh..jelesnya..sume orangcakap pasal TRANSFORMER..memana blog yg aku jejak cakap pasal T3..

sekarang aku kat kampung ..so tak dapat la nak tgok.kat bandar kg aku ni mana ada wayang..kalo ada pon..nuuuuunnnn jauh di kemaman.
hoho..layan yg download secara haram je la jawabnya..ekekeke(oppss)

semalam aku jumpa dengan kawan lama aku.kawan sejak aku sekolah rendah ag.tiba2 toiiing je naik name dia dalam chat fb aku.
and then dia pon cakap dia kat kg jugak
so apa lagi..berjanji la 2 sekawan ni nk berjumpa.
aku pi la umah dia.(ala xtak jauh pon umh aku ngan umah dia.cuma memasing ada tanggung jawab sendiri so tu la yang susah nak berjumpa)

sembang punya sembang..banyak jugak info yang aku tau pasal membe2 lame yang lain.
ada yang berkasih putus pastu sambung balik..putus..
ada yang dah makin bahagia.
part paling best..
rupa2nya ramai jugak kawan aku yang dah kawin..
bayangkan dalam tempoh 3 tahun tak jumpa bebudak sekolah lame..
tup2 amekk koo..
si milah tu dah kawin .
si jeton dah kawin .ada anak sorang dah
si zabedah dah bertunang..
anak pak meon pon dah kawin..

aku bila nak kawin..
jawapan selamat..xde jodoh lagi..pakwe pon takde..lalala..

bila soal pasal kawin ni..
banyak tanggung jawab yang kene pikul .
tanggungjawab camne nak jadi isteri yang baik , patuh pada suami
tanggungjawab untuk menjadi seorang ibu.
tanggungjawab dalam memberi pendidikan kepada anak2.
senang citer banyak tanggungjawab la.
yang penting
ADAKAH AKU BERSEDIA UNTUK PIKUL TANGGUNGJAWAB & AMANAT YANG DIBERIKAN?

uikhh..satu soalan yang sukar diungkaikan.
namun insyaallah bila kita makin kearah kedewasaan ..kematangan dalam berfikir tu makin bertambah.
sape yang makin berumur tapi akal macam orng tak cukup umur..memang sah anda perlu jumpa somebody yang boleh betulkan balik otak anda tu.
tahap kematangan setiap orang berbeza.pengalaman hidup sedikit sebanyak memainkan faktor dalam kita menghadapi cabaran dalam mematangkan fikiran kita ni.

perghh..gile serius aku punya ayat atas..lalala..

aku?matang ke tidak??
kawan2 aku cakap aku ni tak matang!
alasan mereka sebab aku pendek dan kecik.
(uikh tu pon bleh diklasifikasikan tahan kematangan ke?)
lagi alasan mereka..
aku tak macam umur aku..means kalo aku umur 23thun tp diorng anggap mcm 19thun..(perghh..berapa tahun kebelakang tu..hehe..awek muda ka?)
lagil-lagi alasan mereka
aku ni memang tak matang la..macam budak2.
sbb suka baca komik.minat katon.layan katon,nak2 kalo karton BOBOIBOY tu..
lohh..salah ke layan katon.

bagi aku pemikiran yang matang dan waras tu datang dari dalam diri memasing.
bayangkan kononnya mengaku diri mereka tu matang tapi dalam bab2 tertentu contohnya gaduh dengan kawan..
pasal benda kecik pun bleh gaduh.kutuk mengutuk belakang2..tak boleh fikir ke masalh yang kecik tu sebenarnya boleh diselesaikan dengan rundingan.
kononnya ko tak puas hati dengan si A ni..then ko g citer yang buruk2 pasal si A ni kat si B..lalu si B ni pon anggap yg si A ni memang pembawa masalah lalu same2 la ko dengan si B ni membuka keburukan si A.
si A plak dok ngadu2 kat si C cakap itu dan ini.si C plak jenis batu api.(cilakak ko si C)
akibatnya..meletusla peperangan.

ni adalah contoh aje.so bile nak cakap kematangan ataupun bak kate omputih kematurean
soal balik hati kite tu.
adakah kita ni betul2 matured ke tak.
kalo setakat mengaku matured tp bila bab2 yg kecil pon bleh jadi sebesar alam..baik kawan ngan anak2 kecil je.
kadang2 budak2 lagi matured lagi orang yang mengaku matured ni.

notakakijalan:
aku matured.ko matured ke..ahahkzz..gile ah..bleh plak nak ngaku matured ke tak.bab2 matured ni susah nk dinilai.jgn ingat umur dah makin bangka dah matured sedangkan perangai tu mengalahkan budak darjah 1.
=p

2 orang tengoh nopak caktingcakting :

  1. lizz said...

    hmm,aku tau aku dah cukup matured walaupun org ramai dok cakap aku cam budak2. hahahaha!!!!

  2. Unknown said...

    hehehe..eh same la kita..=p
    asal diri sndiri tau dah matured ke lom tu dah TERBAIKKKK(kata boboiboy)
    hehe